موسیقی خلیج فارس

23/10/2010

امشب سعید شنبه زاده مهمان برنامه ی پارازیت بود. با اون لهجه ی زیبای بوشهری چنان صریح و بی پرده صحبت می کرد که مجری حرفی برای گفتن نداشت. وقتی مجری بهش گفت «شما که شهرستانی هستید …» مهلت نداد حرف مجری تمام بشه. خیلی سریع جبهه گرفت و به اون هایی که فکر می کنن فقط هنری که در پایتخت متولد میشه «کلاس» داره، تاخت. گفت اگر کسی گیتار در دستش بگیره و یک ملودی متوسط رو اجرا کنه، خیلی موفق تر از کسی میشه که سالها تجربه در نواختن یک ساز محلی مثل نی انبان داره. از این ناراضی بود که چرا برچسب «بندری» رو به تمام انواع موسیقی شهرهای جنوبی می چسبانن. راست میگفت که این شیوه ی صحبت کردن به نوعی تحقیرآمیزه.  ضمناً خیلی معصومانه و صادقانه به تمام آدمها و شبکه های تلویزیونی که فکر می کنن نواختن ناشیانه ی یک پیانو خیلی بالاتر از نواختن استادانه ی یک ساز جنوبیه، گفت «احمق» (البته احتمالآً به این دلیل که معادل فارسی مناسبی برای کلمه ی فرانسوی در ذهنش پیدا نکرده) . کاملاً حق داره!

چند سال پیش یکی از اجراهای گروهش رو از شبکه ی Mezzo تماشا کردم و انصافاً حظ وافر بردم. دیدن این منظره که چطور تمام تماشاگرهای غالباً فرانسوی حاضر در سالن، مجذوب و مسحور اون رقص بوشهری و انواع و اقسام ریتم ها و تم های جنوبی شده بودند، بسیار بسیار غرورآفرین بود. فعالیت های افرادی مثل سعید شنبه زاده جداً ستودنیه. موسیقی اصیل ایران رو زنده نگه داشتن و به اقصا نقاط دنیا هم معرفی می کنن. پیش از این هم پستی در مورد باله ی ایران نوشته بودم و از نیما کیان (مدیر انجمن باله ی ایران) تشکر کرده بودم که چطور رقص و موسیقی ایران رو حفظ می کنه. پس مجدداً و بدین وسیله

از سعید شنبه زاده و تلاش های قابل احترامش برای حفظ «ایرانی بودن» سپاس گذارم.

 

پی نوشت: سازهای زیر، سازهای اصلی بوشهری هستند و سعید شنبه زاده تخصص در نواختن اونها داره :

 

نی جفتی

دَمام

نی انبان

 

27 پاسخ to “موسیقی خلیج فارس”

  1. واقعاً توی وضعیت کنونی موسیقی که اغلب خواننده ها در تقلید از نمونه های فرنگی شون با هم رقابت می کنن، کار افرادی مثل شنبه زاده ستودنیه.

  2. دقیقا همین احساس تو رو نسبت به برنامه دیشب پارازیت داشتم! واقعا حق کلام رو بیان کرد!
    از اینکه هر جا نوای بندری شنیده بشه، به خاطر ذات جنوبی خودمون غرق در سماع بندری میشیم،افتخارمی کنم که ماجنوبی هاانقدر نرم و انعطاف پذیر هستیم که چنین موسیقی مارو بر روی امواج زندگی حتی در پر تلاطم ترین لحظات غرق هیجان میکنه!
    درود بر همه جنوبی ها!
    درود بر همه انسانهایی که با صداقت از موجودیت خودشون دفاع میکنند!

  3. من دیشب با آقای شنبه زاده در برنامه پارازیت آشنا شدم…و از امروز صبح دنبال اجراهای ایشون میگردم…..در یک علام…بگم…بهترین تعریف از موسیقی جنوب رو از ایشون شنیدم»موسیقی جنوب مثل دریا پر جنب جوش و خورشان است»…
    دیشب در کنار اعضای خانواده…..واقعا از گفته های ایون لذن بردیم…یک هنرمند که هنرش رو میشناسه…..بیشتر از این مگه چیزی هم وجود داره…..عالی بود و عالی.
    خوشحال شدم که با ایشون که یک موسیقی دان حرفه ای و البته هنر شناس هستند آشنا شدم….حرفای ایشون از جنس خودش بود…و خیلی دید من یکی رو نسبت به بعضی از چیزا تغییر داد…..من هم خیلی خیلی ازش تشکر میکنم

    • دقیقاً نکته ی جالب توجه در موردش اینه که حرفهاش از جنس خودشه. خیلی بی پیرایه و صمیمی و البته پر از جنب و جوش مثل امواج پر تلاطم دریا.

  4. درود
    نکته ای که مرادر این خصوص جذب کرد علاوه بر مواردی که شما به خوبی اشاره کردین، مقوله حرکت بود در اهالی جنوب که به زیبایی شنبه زاده به دریا و موج ربطش داد اما در باب بیان کلمه «احمق» نظر شخصی خودم را می گویم،وقتی شنبه زاده در موسیقی اش این چنین به فرهنگ بومی و ایرانی خودش متکی است و به آن هم افتخار می کند که صد البته یک مزیت است بهتر است در انتخاب کلماتش برای بیان منظورش هم قواعد عرفی و فرهنگی مخاطبانش را حداقل در آن برنامه که اکثر تماشاچیانش ایرانی هستند یعنی با آداب و رسوم اخلاق گرای ایرانی بزرگ شده اند و یا حداقل لمسش کرده اند، در نظر داشته باشد چرا که اگر دقت کرده باشید مجری برنامه هم از استعمال این کلمه و تعمیمش به طور مطلق به همه رسانه های داخلی و خارجی کمی دل گیر شد. به هر شکل وقتی افشین قطبی در مصاحبه ای افرادی را «کریزی» خطاب می کند به فرهنگ عامه و خاصه هم شاید بربخورد و بعد بتوان توجیه کرد که بله ایشان سالها ایران نبوده و … در نهایت هنر او و تلاش او در جهت شناساندن موسیقی محلی ایرانی به مردم جهان بسیار ارزشمند و ستودنی است.

    • من هم وقتی اون کلمه رو بکار برد، تعجب کردم ولی بعد از مشورت با اعضای خانواده به این نتیجه رسیدیم که چون سالها در فرانسه بوده، شاید کلمه ی معادلش در فرانسه چیز دیگه ای باشه که اینقدر غلیظ معنی احمق رو نداشته باشه. از اونجایی که قبلاً هم پای صحبت هاش نشسته م، مطمئنم آدم بددهنی نیست.
      صحبت شما هم صحیح است.

  5. ansherly said

    چه جالب من از کل چیزهایی که گفتی هیچی نمیدونستم . برام خیلی جالب بود . مخصوصا این ساز ها

  6. مسعود said

    فکر می کنی چی باعث شد که شنبه زاده جنوب رو و کلا ایران رو بگذاره و بره؟ آیا دلیلش این نبود که توی همون جنوب هم ارزشی برای موسیقی شنبه زاده قائل نبودند؟

    • توی ایران کلاً انگار ارزشی قایل نیستن. یه مثال می زنم : چرا هنرپیشه ی پسر فیلم باشو غریبه ی کوچک، الآن داره توی آبادان سیگارفروشی می کنه؟
      دیشب هم خود شنبه زاده یه مثال زد : اون پیرمردی که نی جفتی میزده و اومدن ملودیش رو به قیمت خیلی بالایی به فرانسه فروختن بدون اینکه به اون پیرمرد چیزی برسه.
      این مثال های بود برای اینکه جنوب اگر هم بخواد فکری به حال خودش بکنه، نیاز به سرمایه داره که متأسفانه این سرمایه وسط های راه که می رسه، کلی غربال میشه و هیچی ازش باقی نمی مونه. خودشون مطمئنآً دوست دارن یه کاری بکن ولی به کمک نیازه که همیشه دریغ میشه.
      من چند بار به بوشهر سفر کردم. موسیقی خودشون رو روی چشمهاشون می ذارن. این یعنی خیلی براش ارزش قائلن.

  7. مينا said

    سعيد شنبه زاده حرف نداره . كارش واقعا بي نظيره . فكر كنم دوسال پيش بود يا شايد هم بيشتر كه كانال mezzoيه اجراي خيره كننده از ايشون پخش كرد . نميدوني چه حالي كردم من . تو ديدي ؟

    • آره دیدم. رسماً دیوانه شدم. تا به حال اجرا با این حد از شور و حال ندیده بودم. جالبه که اواخر اجرا متوجه شدم داره ایرانی اجرا می کنه. می دونی که ملودی های خلیج فارس رو با تم های جنوب فرانسه درآمیخته. کارش فوق العاده ست.

  8. Khahare doost dashtani said

    !Viva Saeid Ahanbehzadeh

  9. Khahare doost dashtani said

    Doostaane aziz,musighi tanha chizie ke too in 2nyayae por az marzo hesaar hanooz marzi nemishnaase.midoonam in harf ziad be bahs marboot nemishe vali az hamegi khaahesh mikonam zamaane goosh kardan be ye music faghat music ro goosh konid.gahi hatta mohem nist ke az zehne khallaghe kodoom shakhsiate vaalaayi kojaaye 2nyaa va ba che melliati zaade mishe
    !music is just music bedoone didgaah’haaye siasi ejtemayi o baaghie naghd haaye jame’e shenasaane
    !Music Is Just Music

    • درود بر خواهر عزیزم. حرفت کاملاً متینه.
      مثلاً همون گروه راک the beautiful project که ارمنی هستن.کارشون فوق العاده بود. این عرکه بودن هم هیچ ارتبطیبه ملیتشون نداره. هنرشون در سطح بالاییه، همین.

  10. امین said

    ایران و ارزش؟
    تنها چیزی که توی این مملکت یافت می نشود همان ارزش است و بس.
    راستی این شنبه زاده خیلی صریح و رک حرفش و میزنه

  11. درود

    اگر آلبوم ترانه های جنوب سهیل نفیسی را بشنوید هم بد نیست من شخصا از این آلبوم لذت می برم با اشعار شاعر خوب جنوب ابراهیم منصفی( رامی) البته پیشنهاد می کنم برای در ک بهتر مفهوم اشعار هنگام گوش دادن به کاور سی دی که اشعار به روی نوشته شده حتما توجه کنید.

  12. حجی said

    خوشمان آمد

  13. Khahare doost dashtani said

    Taraanehaaye jonoobe Soheil Nafisi harf badare

  14. Mehr said

    ّباید صدایش را بشنوم..باید دلنشین باشد..

  15. امیرحسین said

    کاملا باهات موافقم!! موسیقی جنوب واقعا قویه! سهیل نفیسی هم یه البوم داره به اسم ترانه های جنوب. شنیدنش خالی از لطف نیست.
    شنبه زاد کاملا موسیقی دان حرفه اییه!!

  16. مریم said

    من ایشون رو نمی شناختم… ممنون. چند تا از کارهاش رو دیدم.

پاسخی بگذارید

