memento

21/11/2009

زمانی که برای نخستین بار ، فیلم pulpfiction (تارانتینو) رو دیدم ، فهمیدم که این سبک رو که داستان به لحاظ زمانی ، پس و پیش تعریف می شه ، خیلی دوست دارم . اینجور فیلم ها ، تا انتها قطعه های پازل رو خیلی نامرتب کنار هم می چینن و فهم و درک روال داستان ، به عهده ی بینند ه ست که کاملاً هشیار فیلم رو تماشا کنه . بعد از اون به ترتیب ، فیلم های زیر با همون خصوصیت رو دیدم : kill bill۱&۲(تارانتینو) ، 21grams (آلخاندرو گونزالس)، premonition (منان یاپو) ، babel (گونزالس) . دیروز فیلم memento (کریستوفر نولان) رو دیدم . فوق العاده بود . داستان فیلم از انتها تعریف می شه و آدم رو از همون ابتدا کاملاً درگیر خط معکوس داستان میکنه …

کلی مطلب آماده کرده بودم که در مورد این فیلم بنویسم ولی اصلاً دلم نمیاد چیزی دیگه ای بنویسم و زمینه سازی ذهنی ایجاد کنم و مزه اش رو خراب کنم . فقط می گم که دیدن ِ این فیلم ، یک سورپرایز ِ واقعیه . هر کدوم از دوستان که نسخه ای از این فیلم بدستشون رسید ، بدون فوت وقت بشینن و نگاهش کنن و اونایی که نمی تونن این فیلم رو تهیه کنن … بالاخره .. یه جورایی … بدستشون می رسونیم .

 

3 پاسخ to “memento”

  1. مسعود said

    من بین کارهای نولان بی خوابی رو از همه بیشتر دوست دارم. یکی به خاطر فضای خاصی که داستان توش اتفاق می افته و این که اصول داستان های کارآگاهی رو دوست دارم و دوم به خاطر بازی آل پاچینو… دیدی که بی خوابی رو؟البته که دیدم . بسیار زیبا بود .  

  2. فیلم «رقص» با بازی مونیکا بلوچی هم همین تم رو داره. میدونی شاید صحنه های عریانش خیلی ها رو اغوا کنه اما کافیه که فیلم رو کاملا و با دقت از ابتدا تا انتها دید. صحنه های کشتار بدون توجیهش فقط با پس و پیش شدن همین موقعیت زمانیه که بیش تر آدم رو ویران میکنه. ندیدم و حتما خواهم دید. ممنون بابت پیشنهاد

  3. مینا said

    فیلم پالپفیکشن مال برادر تارنتینو هست عزیزم . برادرش رو جا انداختی .

پاسخی بگذارید

