تجربه … اونم از بهترین نوعش : 2

04/10/2009

day 2 :

امروز دومین روز بود . ساعت یک ربع به پنج از سر کار می رسم خونه ، لباس کارم رو عوض می کنم و راه میفتم سمت کتابفروشی که ساعت پنج و نیم اونجا باشم تا ساعت 10 شب . امروز روز بسیار پر کاری بود . مشتریای امروز سلیقه ها و نظرات خیلی متفاوتی داشتن . 

آقایی که با خانمش اومده بود گفت کتاب «هَستِگی» از میلان کوندرا رو می خواد . بهش گفتم کوندرا همچین کتابی نداره شاید منظورتون «بار هستی» باشه . گفت که از هر جهت مطمئنه و در ضمن توی شهر کتاب نیاوران کار می کنه ! دوست داشتم بهش بگم که اگه فقط یک کتابخوان معمولی هم باشه می دونه که همچین کتابی وجود نداره . ولی دیدم جالب نیست جلوی خانمش ضایع بشه . آروم بهش گفتم کتابی که میخواد اسمش  اینه «آهستگی» !  

خانمی ازم خواست که چند کتاب رو بهش معرفی کنم . بعد از اینکه حدود هشت تا کتاب رو بهش معرفی کردم ، با صدای خیلی بلندی گفت : «گفتی کدومشون ؟» . گوشش خیلی سنگین بود و اصلاً حرفهام رو نشنیده بود .

خانمی گفت : «رمان خوب چی دارین ؟» . بهش گفتم دوست داره جهت گذران وقت کتاب رو بخونه و وقتی تمومش کرد ، به هیچ چیزی فکر نکنه و کتاب رو ببنده یا اینکه وقتی کتاب رو تموم کرد به معناش فرو بره ؟ گفت : «ای بابا ! خانم ! توی این روزهایی که این همه فشار عصبی تحمل می کنیم ، فکر کردن هم به کارمون نمیاد . می خوام فقط وقت بگذرونم . از همین رمان های بی خود می خوام .» من هم آخرین کتاب م،مودب پور رو بهش دادم . 

به خانمی که دنبال کتاب های شعر بود ، کتابی از شفیعی کدکنی نشون دادم و گفتم : «شاید این آخرین کتابش باشه که می بینیم . می دونین که از ایران رفته .» گفت : «خطرناکه ! حرف سیاسی نزن ! بیشتر مراقب خودت باش !» !

امروز موفق شدم یک دختر نوجوان رو تشویق کنم که کتاب های تن تن رو بخونه . اصلاً از وجودشون خبر نداشت . همینطور سه گانه های جان کریستوفر . به گمونم این کتاب ها فقط برای خودمون شناخته شده بودن . نوجوان های این دوره فقط به دنبال کارتون های جدید هستن . مثلاً «خانم ! عصر یخبندان 3 رو دارین ؟» «گارفیلد 5 رو دارین ؟»

امروز دوست معروفم ، ندا ، هم اومد کتابفروشی . کتابی راجع به ترکیب بندی در عکاسی می خواست . نداشتیم .

بهترین قسمت امروز این بود که آقایی اومد و گفت : «دنبال کتابی هستم که من رو ببره به دوران بی تشنّج قدیم . دورانی که کتاب ها سرشار از احساسات بودن ، نه توطئه و فریب . دوست دارم یک کتاب عاشقانه و لطیف بخونم که از مدرنیته در اون خبری نباشه .» از بین کتاب های کلاسیکی که بهش معرفی کردم ، «عقل و احساس» جین استین رو خرید و گفت دقیقاً همون چیزیه که می خواد و بعد از خوندنش میاد که راجع بهش باهام صحبت کنه . تا اون موقع کار من اینجا تموم شده .

امروز یکی از مشتریها بهم گفت که فروشنده ی خوبی هستم … و من حسابی ذوق کردم .

با یک دانشجوی ادبیات زبان انگلیسی آشنا شدم که خیلی از کتابها رو به زبان اصلی خونده بود .

عکس العمل مردم در برابر این سوال من «دنبال کتاب خاصی هستین ؟ می تونم بهتون کتابی معرفی کنم ؟» خیلی متفاوته و بعضاً جالبه …

دیدن آدم هایی که با کنجکاوی کتاب ها رو نگاه می کنن یا مشتاقانه به معرفی کتاب ها گوش می دن ، لذتبخشه و خستگی برای آدم باقی نمی گذاره . 

4 پاسخ to “تجربه … اونم از بهترین نوعش : 2”

  1. ندا said

    از طرف م،مودب پور و ناشر کتاباش :خانووووووووووووم حالا کتابای ما نیاز به فکرندارند ، درسته ولی تو رو خدا دیگه تو این وبلاگ اینقد اینو تو سرمون نزنید …یه تهدید :اگه یه بار دیگه ، فقط یه بار دیگه این کار تکرار بشه تا همین شرکتتون ، منظورم همین شرکت ایری……….میام و خلاصه ………………..دیگه حساب کار دستت بیاداینا که نظر من نیس . نظر مشتریاست . دیروز یه خانم به کتابهای مذکور اشاره کرد و گفت : «من از این داستان های هندی ِ … نمی خونم» ! من فقط منعکس کننده ی نظرات هستم . حالا منو می بخشی خانم م،مودب پور و ناشر کتاباش ؟

  2. مینا said

    بابا تو چه انرژی داری !!!!!!!!!!!!از صبح تا 10 شب کار میکنی کی درس میخونی ؟؟؟هنوز درسهام شروع نشده

  3. سزار said

    آفرین بر شما این یک شاخه گل رز برای تلاش شما برای فرهنگ کتاب خوانی

  4. مسعود said

    برخلاف نظر شما نوجوون های امروزی فقط دنبال کارتون هایِ جدید نیستن، اتفاقا دنبال کتابی هستن که منعکس کننده ی روحیات و دنیایی باشه که اون ها توش زندگی می کنن.

پاسخی بگذارید

